Wat zegt de "Critical Race Theory"?

Gepubliceerd op 7 december 2021 om 19:35

Racial Critical Theory stelt dat alle instellingen - d.w.z. overheid, economie, cultuur - gebaseerd zijn op een raciale hiërarchie, met blanken aan de top en zwarten aan de onderkant. Zelfs dingen die ogenschijnlijk raciaal neutraal zijn, blijken bij nader inzien racistisch te zijn. Het idee komt van iets dat kritische theorie wordt genoemd en dat Andrew Breitbart in zijn memoires uitlegde: "Rechtvaardige verontwaardiging: excuseer me terwijl ik de wereld red!"

Het was een uitvinding van een groep radicaal-linkse intellectuelen, bekend als de Frankfurter Schule, die het ontwikkelde om door culturele verandering te bereiken wat het marxisme politiek niet kon bereiken. Andrew Breitbart schreef: "Het was letterlijk een theorie die alles en iedereen overal bekritiseerde. Het was een poging om het sociale weefsel te ondermijnen met de hulp van alle sociale wetenschappen ... het was een eindeloze en nooit eindigende kritiek op de status quo, een jeugdige rebellie tegen alle gevestigde regels en normen. ... Deze "kritische theorie" creëert niet, het vernietigt alleen. "

De kritische theorie heeft verschillende takken ontwikkeld. Een daarvan is de kritische juridische theorie, die stelt dat de Grondwet, ons rechtssysteem en onze wetten nooit neutraal of objectief kunnen zijn omdat ze bestaan ​​om degenen te beschermen die ze hebben gemaakt. Derrick Bell, een geleerde van de Harvard Law School, paste dit denken toe op ras en ontwikkelde een kritische theorie over ras. Zoals Breitbart News onlangs meldde, stelt Critical Racial Theory dat de VS inherent racistisch is omdat de grondwet en alle andere instellingen tot stand zijn gekomen in een context waarin slavernij legaal was. De theorie is dat de instelling van privé-eigendom in de VS zelf corrupt is omdat het was ingebed in een systeem dat de zwarte als eigendom zag. In boeken als Faces at the Bottom of the Well ontwikkelde Bell zijn theorie verder, met het argument dat de aanhoudende onderdrukking van zwarten onderdeel bleef van de Amerikaanse culturele identiteit. Hij schreef zelfs een sciencefictionverhaal (later een korte film), Space Traders, waarin Amerika zwarten verkoopt aan aliens.

Bell vond de burgerrechtenbeweging ongelukkig omdat het zwarte Amerikanen ertoe bracht te geloven dat gelijkheid voor de wet voldoende was. Het echte probleem was volgens hem dat het rechtssysteem fundamenteel racistisch was. Bell zag maar één weg naar redding: als de VS de grondwet zouden wijzigen om sociaal-economische rechten op te nemen - zoals gezondheidszorg, huisvesting, onderwijs en dergelijke - zou het de erfzonde van slavernij ongedaan kunnen maken door een herverdeling van rijkdom op te nemen. Zo'n constitutionele revolutie zou arme mensen van alle rassen kunnen bevrijden en tegelijkertijd de menselijkheid van de zwarten kunnen herstellen.

Bell beïnvloedde Barack Obama en leerde zijn werk aan zijn rechtenstudenten. Andrew Breitbart ontdekte de Obama-Bell-verbinding, die te zien is in een video die is vrijgegeven na de dood van Breitbart. In die tijd werd de kritische rassentheorie door de reguliere media belachelijk gemaakt als een marginaal fenomeen. Tegenwoordig is het een belangrijk onderwerp geworden in het openbaar onderwijs en training over raciale gevoeligheid. Mensen worden elke dag geïndoctrineerd met kritische rassentheorie. Amerikanen worden wakker met het besef dat kritische rassentheorie wordt gebruikt om racistisch denken opnieuw in onze samenleving te introduceren. Schrijver en filmmaker Christopher Rufo heeft onthuld hoe wijdverbreid kritische rassentheorie is op scholen, bij de overheid en in de particuliere sector; De conservatieve radiopresentator en auteur Mark Levin gaat dieper in op het onderwerp in zijn aanstaande boek American Marxism.

Het verband tussen kritische rassentheorie en marxisme is sterk, zoals een vrouw die uit communistisch China emigreerde onlangs opmerkte tijdens een schoolbestuursvergadering in Loudon County, Virginia:

Ras is voor de kritische rassentheorie wat klasse is voor het marxisme: de fundamentele bouwsteen van de samenleving die alleen kan worden overwonnen door een revolutie die degenen die voorheen werden onderdrukt, macht geeft. Misschien is het beste antwoord op de kritische rassentheorie afkomstig van Frederick Douglass, een bevrijde slaaf die een van de belangrijkste abolitionisten van de 19e eeuw werd en bevriend was met de Amerikaanse president Abraham Lincoln. Douglas zei ooit dat 4 juli een aanfluiting was van zwarte Amerikanen voor het handhaven van de slavernij toen de VS werd gesticht. Toch verklaarde Douglass in dezelfde toespraak dat de principes van de Amerikaanse oprichting de redding van het land zouden blijken te zijn. Amerika is onvolmaakt en heeft een geschiedenis van raciale onrechtvaardigheid. Maar de unieke principes waarop het werd gegrondvest waren en zijn universeel, tijdloos en niet racistisch. Deze principes van vrijheid zijn de oplossing, niet het probleem.

BRON


«