De Universiteit van Oxford overweegt voorstellen om bladmuziek uit haar curriculum te verwijderen vanwege beweringen dat het onderwijzen van de westerse vorm van muzieknotatie wortels heeft in "kolonialisme" en "medeplichtigheid aan blanke suprematie".
Als reactie op de wijdverbreide Black Lives Matter-demonstranten en rellen vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk, hebben muziekpedagogen van de Universiteit van Oxford zich aangesloten bij de bredere beeldenstormbeweging die de Britse academische wereld overspoelt.
De muziekafdeling van de prestigieuze en oude universiteit heeft oproepen gezien om muzieknotatie uit het curriculum te verwijderen, omdat professoren zich minder proberen te concentreren op het blanke Europese erfgoed en de cultuur, volgens documenten die zijn gezien door The Telegraph.
De woke docenten beweerden verder dat muzieknotatie zelf een "kolonialistisch representatiesysteem" is dat "medeplichtig is aan de blanke suprematie". De bewering is vergelijkbaar met de linkse uitspraken in Amerika dat wiskunde inherent racistisch is.
De academici in Oxford verklaarden verder dat het lesgeven aan piano of het dirigeren van orkesten "gekleurde studenten groot verdriet" zou kunnen bezorgen, aangezien de betrokken vaardigheden nauw verbonden zijn met "witte Europese muziek".
Hoogleraren aan de universiteit zeiden dat de klassieke muziek die in Oxford wordt onderwezen, waaronder Beethoven, Mozart en Schubert, te veel gericht is op "witte Europese muziek uit de slavenperiode".
De bewering is enigszins dubieus, aangezien westerse klassieke muziek, evenals de praktijk van bladmuzieknotatie, dateert van vóór de Atlantische slavenhandel, die teruggaat tot muzikale tradities uit de middeleeuwen, zoals het gregoriaans.
Als antwoord op de eisen van studenten "die voortkomen uit internationale Black Lives Matter-demonstraties", overweegt de faculteit van Oxford ook om zwaardere nadruk te leggen op "niet-eurocentrische" muzikale tradities zoals hiphop en jazz, evenals op "Afrikaanse en Afrikaanse diasporische muziek. ”En“ Global Musics ”.
Het curriculum zou ook meer belang kunnen hechten aan popmuziek en cultuur, met voorgestelde onderwerpen zoals 'Artiesten die Trump eisen dat ze hun liedjes niet meer gebruiken' tijdens campagnebijeenkomsten en 'Dua Lipa's recordbrekende livestream'.
De Londense burgemeesterskandidaat en leider van de Heritage Party, David Kurten, bespotte de wakkere druk van de universiteit: “In godsnaam. Oxford wordt verondersteld een van onze topuniversiteiten te zijn die academische strengheid en excellentie promoot. Het mag geen onzin zijn zoals ‘klassieke muziek is racistisch en‘ bladmuziek is niet-inclusief ’.
De voorstellen komen te midden van een bredere druk in de Britse academische wereld om "het curriculum te dekoloniseren" in de nasleep van de Black Lives Matter-beweging.
In februari veroorzaakte de Universiteit van Leicester bijvoorbeeld opschudding nadat ze had voorgesteld om cursussen in middeleeuwse Engelse literatuur te verminderen - baanbrekende werken zoals Chaucer's Canterbury Tales en het Angelsaksische epische gedicht Beowulf te verwijderen - ten gunste van meer aandacht voor teksten die betrekking hebben op seksualiteit. , diversiteit, ras en etniciteit.
De ‘woke’ druk heeft ook geleid tot de introductie van spraakcodes, waarbij de Universiteit van Manchester het personeel opdraagt af te zien van het gebruik van gendergerelateerde woorden zoals "vader" of "moeder" ten gunste van meer "inclusieve taal".